7.10.2013

MIETISKELYÄ BLOGIN SUHTEEN

Ajattelin nyt tässä postauksessa kertoa vähän tarkemmin, että miksi aloitin pitämään blogia, ja millaista blogia ensin ajattelin pitää.

Itselläni koko innostus tuli blogin pitämiseen ajatuksena siitä, että oppisin käyttämään tietokonetta. Koulussa alkoi olla jo noloa aina pyytää kavereilta apua tietokoneen käytössä, ja muutenkin minulle oli tullut ongelmia huonoista taidoista tietokonetta käyttäessä.
Aloitin blogin pitämisen vasta n. viikon päästä siitä, kun minulle oli ehdotettu blogin perustamista. Halusin ensin tutkia rauhassa, millaisia blogeja muilla on, ja suunnittelin omaa blogiani, sillä halusin blogistani persoonallisen, enkä vain jonkun suositun blogin kopiota. Lisäksi halusin miettiä rauhassa valmiiksi erilaisia postauksia, ettei blogin pitäminen tyssähtäisi siihen, ettei minulla ole mitään kirjoitettavaa. Innostuin postauksien etukäteen suunnittelemisesta itseasiassa niin paljon, että minulla on tälläkin hetkellä valmiiksi suunniteltu n. 80 julkaisematonta postausideaa.


Aluksi minun oli tarkoitus tehdä muotiblogi, mutta totesin, ettei minulla olisi kyseisestä aiheesta riittävästi kerrottavaa, sillä en halua, että postaukset muuttuvat liian pinnallisiksi. Päätin siis pitää lifestyleblogia, sillä nyt voin kertoa muistakin aiheista, joista pidän, ja jotka mainitsen Tietoja minusta-tekstissä. Vaikka Tietoja minusta-tekstissä lupaan kirjoittaa hevosista, en ole tahnyt vielä yhtään hevosaiheista postausta. Hevospostauksia on kyllä jonkinverran tulossa, en vain viitsi tehdä postauksia, joissa kerron, mitä tälläkertaa teimme ratsastustunnilla, kun minulla ei olisi edes kuvaajaa.


Olen yrittänyt aina suunnitella, mitä postauksia teen milloinkin, jotta postausvälit eivät venyisi turhan pitkiksi, ja ei tulisi peräkkäin esimerkiksi kolmea kirja-arvostelua. Toki postaustoiveitakin saa esittää, jos niitä vain tulee.
Olen myös yrittänyt kiinnittää huomiota tekstiin postauksissa. Oikeinkirjoituksesta ja kirjakielestä olen erittäin tarkka, sillä haluan postauksien olevan huolellisesti tehtyjä, eikä vain joitakin hutaisuja. Mietin myös tekstin pituutta. Tekstiä ei saa olla liian vähän, eikä taas liian paljon ihan turhaa tekstiä, sillä sellaista ei varmaan kukaan jaksa lukea. Mielestäni olen kuitenkin onnistunut melko hyvin tekstin määrässä.

Kuvat: rantakuvia Ahvenanmaalta sekä Suomenlinnasta


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti